Ons onderwijs in de praktijk

1. Portfolio centraal

Het portfolio is een verzameling werkstukken, materialen en reflecties die laten zien hoe onze kinderen zich ontwikkelen. 

  • Kinderen houden zelf bij wat ze weten, kennen, kunnen en wat voor hen van waarde is. 
  • Onderwijsmedewerkers voegen ook stukken toe. 
  • In het portfolio volgen we de brede ontwikkeling van onze kinderen en brengen die in beeld. 

In het portfolio zie je wat de kinderen leren en wat we samen dagelijks doen: leren binnen unitonderwijs, spelend leren, verantwoordelijkheid vergroten, kinderen in beeld hebben en houden en talentontwikkeling stimuleren. Het portfolio zelf is ook continu in ontwikkeling. 

2. Leren binnen unitonderwijs

  • We leren in een onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwunit. 
  • In één unit zitten meerdere groepen leerlingen.  
  • Kinderen volgen vanuit de veiligheid van hun stamgroep hun eigen leerroutes. We noemen dit ‘lijnen’. 
  • Ook leren kinderen van en met elkaar. 
  • Binnen een unit verzorgen onderwijsmedewerkers sterk taal- en rekenonderwijs en zetten we in op burgerschap. 
  • Iedereen werkt samen zodat onze kinderen zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. 
  • Onze onderwijsmedewerkers zijn sámen verantwoordelijk voor (het zicht op) de kinderen en maken gebruik van elkaars kennis, kunde en talenten. 

3. Spelend onderwijs

  • Spelend leren is leren door doen en ervaren. 
  • We bieden onze kinderen een rijke leeromgeving. 
  • We werken met themalessen: het heelal, de seizoenen of het menselijk lichaam. 
  • Kinderen krijgen creatieve lessen op het gebied van dans, zang en theater. 
  • Kinderen volgen hun nieuwsgierigheid, voelen zich emotioneel vrijer en krijgen meer zelfvertrouwen. 
  • In de onderbouw is er veel ruimte voor spel en later (in de midden- en bovenbouwunit) komt er meer nadruk op zelf onderzoek doen en eigen leervragen opstellen. 
  • In de bovenbouw doen we brede opdrachten (onder meer onder de noemer Da Vinci), waarbij onze kinderen bijvoorbeeld een muurkrant of een presentatie maken en zo kennis verwerken.  
  • Ook na school bieden we uitdagende activiteiten waarmee onze kinderen hun leefwereld vergroten: de verrijkte lesdag. 

4. Verantwoordelijkheid vergroten

  • Wij geloven erin dat iedereen uit zichzelf wil leren: intrinsieke motivatie. 
  • Om die motivatie aan te wakkeren, helpt het als je zelf beslissingen mag nemen. Daarom stimuleren wij onze kinderen om zelf te kiezen hoe, wanneer en waar ze willen leren. 
  • Als je je verantwoordelijkheid leert te nemen en je autonomie vergroot, dan heb je daar de rest van je leven iets aan. 

5. Kinderen in beeld

  • Op De Wegwijzer zien we de kinderen: we willen ze begrijpen, we denken continu na over ons eigen onderwijs en schuiven als onderwijsmedewerkers onze eigen talenten naar voren. 
  • Verschillende culturele achtergronden en soms complexe thuissituaties vragen om een goede, persoonlijke relatie. 
  • Hier leggen we niemand langs dezelfde meetlat, maar vieren we juist het anders zijn! 
  • Doordat we in units werken, kunnen we onze kinderen goed volgen, werken meer onderwijsmedewerkers nauw samen en signaleren we ook samen eerder wat er nodig of helpend is.  
  • We komen samen eerder tot creatieve oplossingen. 

6. Talentontwikkeling

  • We blijven onze eigen talenten ontwikkelen en professionaliseren door individuele scholing en teamtrainingen. 
  • Wij geloven dat enthousiaste onderwijsmedewerkers veiligheid en vertrouwen bieden. 
  • Gespecialiseerde onderwijsmedewerkers begeleiden onze kinderen en collega’s op het gebied van rekenen, taal en gedrag. 

7. Samen met ouders en kinderen

  • Ouders zijn altijd welkom op school. 
  • Iedere vrijdagochtend is de Ouderkamer waar we informatie geven over onderwijs en opvoeding. 
  • Via de app Ziber Kwieb en onze website houden we ouders op de hoogte over praktische zaken in de klas.
  • Een aantal keer per jaar bespreken onze onderwijsmedewerkers met ouders én kinderen hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt.  
  • Kinderen zijn betrokken bij hun eigen portfolio en bespreken die ook met hun juf of meester en met hun ouders. Vanaf lijn 4 zijn kinderen aanwezig bij alle gesprekken.